European Journal of
Communication

http://ejc.sagepub.com

Spin Doctoring in British and German Election Campaigns: How the Press
is Being Confronted with a New Quality of Political PR
Frank Esser, Carsten Reinemann and David Fan
European Journal of Communication 2000; 15; 209
DOI: 10.1177/0267323100015002003

The online version of this article can be found at:
http://ejc.sagepub.com/cgi/content/abstract/15/2/209

Published by:
®SAGE Publications
http://www.sagepublications.com

Additional services and information for European Journal of Communication can be found at:

Email Alerts: http://ejc.sagepub.com/cgi/alerts

Subscriptions: http://ejc.sagepub.com/subscriptions
Reprints: http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav

Permissions: http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav

Citations (this article cites 10 articles hosted on the
SAGE Journals Online and HighWire Press platforms):
http://ejc.sagepub.com/cgi/content/refs/15/2/209

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com/cgi/alerts
http://ejc.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://ejc.sagepub.com/cgi/content/refs/15/2/209
http://ejc.sagepub.com

Spin Doctoring in British and German Election
Campaigns

How the Press is Being Confronted with a New Quality of
Political PR

0 Frank Esser, Carsten Reinemann and David Fan

ABSTRACT

B The 1997 British and 1998 German general elections showed striking
parallels and distinctive differences in the way Blair and Schroeder
delivered their campaigns and defeated long-sitting conservative
governments. Of vital importance was a new quality of political public
relations called ‘spin doctoring’. In this, the British Labour Party served as
a kind of role model for the German Social Democratic Party. This article
traces the origins and different meanings of ‘spin doctoring’ in both
countries, distinguishes between media-related and non-media-related
spin activities and analyses it against the background of the specific
national contexts. The aims and methods of political spin doctors in
modern election campaigns are described, particularly their half
antagonistic, half symbiotic relationship with journalists. A comparative
content analysis of the press coverage of the last general elections reveals
that the two countries’ journalists dealt with political spin doctors very
differently. In Great Britain, ‘spin doctoring high gear’ predominated, in
Germany it was ‘spin doctoring low gear’. British journalists covered their
efforts extensively and critically, mainly because some of them turned to

Frank Esser is Assistant Professor at the Institut fuer Publizistik, Johannes
Gutenberg University, 55099 Mainz, Germany [email: frank.esser@uni-
mainz.de]. Carsten Reinemann is Research Associate at the same department
{email: carsten.reinemann@uni-mainz.de}. David Fan is Professor at the Depart-
ment of Genetics and Cell Biology, University of Minnesota, St Paul, MN
55108-1095, USA [email: dfan@email.labmed.umn.edu}.

European Journal of Communication Copyright © 2000 SAGE Publications
(London, Thousand Oaks, CA and New Delhi), Vol 15(2): 209-239.
[0267-3231(200006)15:2;209-239;0128001

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

from the SAGE Socia Science Collections. All Rights Reserved.

D C— rm™


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

210

unusually aggressive methods towards the media. German journalists were
less likely to report extensively on spin doctoring. This can be explained
by the fact that it is still in a stage of development in Germany and — for
that very reason — that German journalists are still less interested in the
strategic inner perspective of the electoral campaigning. Il

Key Words election campaigns, Germany, Great Britain, spin doctoring

Spinning the “Third Way’

The political landscape in Europe has changed significantly in the late
1990s. For the first time ever, the centre-left is simultaneously in charge
in all the big four European powers — Germany, Britain, France, Italy.
Some observers hold the view, though, that the rise of the ‘new’
democratic left is not only a triumph of ideology but also a triumph of
political marketing. The rules of the political game have changed: parties
bring in management consultants for a more efficient party organization,
advertising experts for better pre-election publicity, communication
experts for better dealing with the mass media, and brainpower —
gathered together in policy units and think tanks — for the ideological
content. Justifiably or not, Tony Blair is regarded as personifying this
new style of politics more than anyone else in Europe. Consequently,
Newsweek elected him ‘European of the Year’ in 1997. The following year
the magazine did not elect a person but a political movement, “The Third
Way’, the product of a think tank (McGuire et al., 1997, 1998). The
movement is named after a pamphlet by Tony Blair titled The Third Way:
New Politics for a New Century (Blair, 1998), which has now been
published in 40 countries. This ‘new centre’ course between hardliner
Thatcherism and old-style socialism' was drafted with the help of
Anthony Giddens, director of the London School of Economics and
author of The Third Way: The Renewal of Social Democracy (Giddens, 1998);
Geoff Mulgan, director of the Labour think tank Demos and special
adviser to Blair; and Ian Hargreaves, journalism professor and editor of
the Labour-friendly weekly magazine New Statesman.

A very attentive observer of the British development has been the
Social Democratic Party (SPD) of Germany. After the Labour Party’s
victory of 1 May 1997, Gerhard Schroeder’s SPD election camp copied
many elements of the Blair campaign: the pledge card (‘Keep this card
and you’ll see we keep our promises’), many programme slogans (e.g. ‘Be
tough on crime and the causes of crime’) and promises (‘100,000 new jobs

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTIONCAMPAIGNS

for young people’). The SPD election manifesto contained word-for-word
phrases from Labour’s manifesto. Schroeder’s consultants had regular
meetings with Blait’s people before German election day on 27
September 1998. The SPD’s election coordinator, Mathias Machnig,
travelled three times to Britain to learn about Blait’s campaign, and
Labour MP Denis MacShane made three trips to Germany to lecture
about Blair’s first year in office. At the same time, Geoff Mulgan
conducted regular seminars on Blair’s “Thitrd Way’ for SPD officials in
Bonn. Of particular interest are the exchanges between Schroeder’s
campaign guru Bodo Hombach with Blair’s special adviser Peter
Mandelson. Both were labelled the ‘No. 1 spin doctot’ of their respective
candidates; both published programmatic books on their party’s new
“Third Way’ policies (Mandelson, 1996; Hombach, 1998); both are
experienced campaign professionals, feared by the opposition but dis-
liked by traditionalist left-wingers within their own parties; both were
not ‘officially’ responsible for the campaign (in Britain it was the then
shadow chancellor, Gordon Brown; in Germany chief party whip, Franz
Muentefering) but later took much of the credit for the landslide
victories; they drafted together the so-called Blair/Schroeder paper
‘Europe: The Third Way — Die neue Mitte’ published a week before the
June 1999 elections to the European Parliament; and — interestingly
enough — both lost their high ministerial posts after newspaper
disclosures of financial irregularities regarding loans to finance their
exclusive private homes. Mandelson was thereupon appointed chair of the
German British Forum in September 1999 and announced as lending his
full support to improving connections between Blair’s and Schroeder’s
parties. Yet, the most important parallel between Mandelson and
Hombach concerns their special knowledge of campaign management:
both advisers became prominent personalities in their own right because
they forced and personified a new development in their respective
countries: the spin doctor election.

The professionalization of campaign communications

Political campaign management has changed fundamentally over the last
two decades. This development has been described as a process of
modernization, professionalization and a trend from labour-intensive to
capital-intensive campaigns (Farrell, 1996; Mancini and Swanson, 1996).
Since the USA is considered the pacesetter, many Europeans call this
development Clintonization or Americanization of election campaigns
(Michie, 1998; Schoenbach, 1996; Scammell, 1998). A significant element

211

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

212

of this process is the professionalization of campaign communications,
which is characterized by two aspects: (1) central planning and con-
trolling of all campaign communication activities as part of an integrated

' communication strategy that follows the pattern of commercial PR and

advertising campaigns; (2) employment of professional experts in PR,
marketing, advertising and polling in spite of relying on non-professional
party members. Only these experts are able to plan and execute an
integrated communications strategy. The need to professionalize cam-
paign communication management can be traced back to changes in
voting behaviour (i.e. dealignment) and changes in the media (i.e.
expansion and diversification of mass media, domination of politics by
mass-communicated messages).

As a result, elections have become increasingly media affairs rather
than party affairs. This is particularly true in the USA, where the media
have more or less taken over the parties’ former role of organizing the
campaign. There, the significance of political parties decreased while the
role of professional political consultants increased dramatically. Their job
is to run ‘a specific campaign tailored for the individual candidate based
on relevant political science, marketing, public relations, and advertising
theory and research’ (Johnson-Cartee and Copeland, 1997: 5). In the
USA, political consulting has become a fast-growing, profit-making
industry (Luntz, 1988; Friedenberg, 1997; Althaus, 1998). In Europe,
the rise of political consultants has been less noticeable, the main reasons
being that political party organizations are still much stronger than in
the USA and that they have managed to build up specialist knowledge
and campaign expertise within the party machineries. Most European
campaign experts come — like Mandelson and Hombach — from within
the party.

Spin doctoring — a new quality of political PR?

‘We live in the age of spin doctors’, welcomes Paul Richards to the
readers of his book Be Your Own Spin Doctor — A Practical Guide to Using
the Media. The worlds of big business, show business and, most of all,
political business are allegedly dominated by them. ‘Feared, loathed,
venerated or emulated, the spin doctors are amongst us’, Richards (1998:
7) writes, ‘moulding the images we see and crafting the words we hear.
Behind the scenes of politics and business, at the shoulders of the rich and
powerful, discreetly out of camera shoot (most of the time) and firmly off-
the-record, they ply their trade.’

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

The term ‘spin doctor’ has sinister connotations, as a manipulator,
conspirator, propagandist, even a malign and evil force at the heart of the
body politic. Chamber’s 215t Century Dictionary defines ‘spin doctor’ as
‘someone, especially in politics, who tries to influence public opinion by
putting a favourable bias on information presented to the public or to the
media’. Throughout history, powerful and influential people had trusted
advisers, counsellors, propagandists and publicists. The earliest examples
were priests, explaining what was really meant by the commandments or
religious texts. Today, spin doctors are portrayed in Hollywood block-
busters such as Primary Colors and Wag the Dog.

The term ‘spin doctor’ was born, along with many techniques of PR
and the business of political consulting, in the USA. ‘Spin doctor’ is an
amalgam of ‘spin’ — the interpretation or slant placed on events (which
is a sporting metaphor, taken from the spin put on a baseball by the
pitcher, or the spin put on a cue ball in pool), and ‘doctor’ deriving from
the figurative uses of the word to mean ‘patch up’, ‘piece together’ and
falsify’.?

The success of a spin doctor can show in two ways: either the
reporter treats him or her as a usual news source, quotes the actual words
and gives the full name and party affiliation, or the reporter uses the
favourable bias or story angle offered by the spin doctor without revealing
where this interpretation comes from. Spin doctors mainly exist because
there is no such thing as objective truth. Facts, figures, events and words
all have different meanings to different people. So their interpretation is
the key issue. The rationale behind spin doctors’ activities is the
realization that those who can use the media to their advantage can shape
reality (Richards, 1998: Ch. 1; Sitrick, 1998: Ch. 4). But they not only
ensure that the positive message comes across loud and clear, they also
ensure that negative, inconvenient stories are presented with ‘balanced’
arguments — if they cannot be made to disappear completely. A large
proportion of a spin doctor’s energy is focused on ‘spin control’, i.e.
stamping out fires. Spin terms have spun several derivates, from ‘spin
control’ to ‘spinmeisters’, ‘prespin’, ‘simulspin’ and ‘ultimate spin’ (Safire,
1993: 741; Randolph and Shogren, 1996). In the USA, the area in
convention centres where the candidates’ PR advisers congregate is called
‘spin alley’. Over the years, the usage of the term ‘spin’ has broadened in
all countries. What has not changed is that the expression often implied
lack of political substance, sometimes even lying. It is obvious from
reading the news reports that journalists were using the term to indicate
that a ‘spin doctor’ did not offer them hard facts but a more or less
slanted version of events.

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

213


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

214

The US term was imported into British politics in a Guardian article
in January 1988 written by journalists Alex Brummer and Michael
White (see White, 1996). But it was only in 1996/7 that ‘spin doctoring
became a media obsession’ (Richards, 1998: 14). The British usage has
always been much broader than in the USA, representing almost any kind
of ‘political consultants’, ‘PR professionals’ or members of the campaign
team. In Germany, the term was first used in the run-up to the German
general election of 1998 — although some isolated mentions could be
found earlier in foreign correspondents’ reports on the American and
British elections. By trying to find an appropriate translation, German
journalists spoke of Strippenzieher (string-puller), Einfluesterer (insinuator),
Wirklichkeitsmacher (reality maker), Wunderbeiler (wonder doctor),
Wahlkampfmagier (election campaign magician) or ‘manipulator’. Spin
doctors were described as a new phenomenon of modern election
campaigning that had been imported from Britain and the USA
(Buchsteiner, 1998; Krumrey et al., 1998).

‘Spin doctor’ is neither a scientific term nor has it an internationally
uniform meaning. In today’s media-driven election contexts, the term
‘spin doctoring’ is used to characterize methods deployed by politicians,
parties and consultants to achieve favourable publicity. To attain this
goal, some campaigners deal directly with the media, others are
responsible for improving their own party’s campaign and others are con-
cerned with fighting the oppositional campaign. While the full range of
activities is discussed in greater detail later, we concentrate here on the
most important and most controversial innovations. Some deal with
media manipulation and news management (‘spin doctoring high gear’),
others with attacks on the opposition (‘campaigning as warfare’).

Centralization of communication

Concerning a party’s appearance in public during an election campaign, it
is highly important that the party appears united with regard to party
policy. The overall impression of the campaign must not be spoiled by
diverging opinions, cranks and conflicts within the party. Spin doctors
should see to it that all party members are equally informed and make
statements in accord with party principles. Thus, Tony Blair’s campaign
headquarters centralized all communication by making sure that all party
members synchronized their interviews with election campaign direction
and kept ‘on message’. The Labour Party still adhered faithfully to this
procedure after the election campaign. A spokeswoman commented: ‘It’s
government policy not to have too many people on the airwaves or the

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

message will get lost. Frankly we don’t want the airwaves clogged with
too many opinions’ (quoted in Franklin, 1998: 9).

Rapid rebuttal

‘Speed kills” was the motto hanging in the campaign headquarters (‘war
room’) of the Clinton campaign of 1992 (for which James Carville and
George Stephanopoulos were responsible). This means responding imme-
diately to every single statement of the opponent in order to induce the
point of view or corrections of false information into the current news
cycle. According to Richards (1998: 118), the British Conservatives could
not even sneeze without the oppositional Labour Party responding with a
‘rebuttal’. It was the aim of this procedure not to leave any statement of
the opponent uncommented upon.

Perfecting of media monitoring

Only by observing the whole news situation around the clock and already
responding to agency reports if required, can rapid rebuttal be guaran-
teed. Part of this is also the attempt to attain information on possibly
damaging reports in advance in order to take adequately reactive
measures. In addition, media monitoring serves the evaluation of one’s
own activities.

Professional collating of information

A further prerequisite is to collate information about the inner structure
of media organizations, journalists and the electorate, followed by the
feeding of large computerized databases. This includes data on target
groups and coverage, the political lines of media organizations within the
media system, inner newsroom structures and the attitudes and prefer-
ences of journalists. It is only with this knowledge that advantageous
information can be launched and rapid rebuttal accurately and efficiently
put into action. It is also helpful to make use of the mechanisms of
motivation and gratification that exist within journalism: journalists
want to report earlier, more exclusively and in greater detail on events
than their competitors do. This guarantees the respect of colleagues,
heads of department and editors-in-chief. Journalists like to be seen in
the role of insiders who have access to the people at the top, but also to
the experts in the background who — in contrast to the ‘official’
statement — know about the ‘true’ version of the story.

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

215


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

216

Complaints and threats to journalists

‘Part of the political spin doctors’ job is to be on the phone for much of
the day complaining — about perceived bias, lack of time given to an
item, too much time given to an opponent, lack of prominence given to
a story, an interview being dropped, or incorrectly slanted facts’, explains
Richards (1998: 120). However, complaints about election campaign
coverage are also in Germany not essentially new techniques. Crucial is
not the fact that British spin doctors are complaining, but about what,
how consistently, how aggressively and how fast they are complaining.
Labour’s spin doctors even complained about the order of reports in the
evening television news broadcast. In addition, there were implicit and
explicit threats about cutting off journalists from access to information or
to the candidate.

Other activities are less controversial such as explaining and
interpreting the party’s own strategy, issues and candidates’ statements to
the media; strategy, speech and debate consulting; polling, focus groups
and grassrooting; as well as advertisement consulting and producing
commercials. Once the term ‘spin doctor’ was established in the public
discourse, some British journalists used it indiscriminately to describe all
sorts of campaign members. By doing so, they themselves were putting a
spin on minor stories presumably to increase readers’ interest. In
Germany, too, journalists used the term rather loosely. For that reason
and because of the different languages, we use a broader understanding of
spin doctoring. We distinguish between media-related and non-media-
related activities.?

Spin doctors and journalists — a complex relationship

Spin doctors operate at the borders of two distinct societal systems,
between the political and media systems. They are of importance for
politicians because they know about the logic of the media system and
because they are able to anticipate, simulate and stimulate the actions of
journalists. Two types of spin doctors can be distinguished: those from a
media background (like Alastair Campbell and Charles Lewington in
Britain and Hans-Hermann Tiedje and Detmar Karpinski in Germany)
and those from a party-political background (such as Peter Mandelson
and Brian Wilson in Britain and Franz Muentefering and Peter Hintze in
Germany). Political journalists, on the other hand, are sceptical about PR
attempts but must realize that without the support of electoral campaign
advisers they will have no access to internal and exclusive information.
The campaign advisers themselves are interested in controlling the media

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTIONCAMPAIGNS

coverage as far as possible. The big danger in this respect is to ‘over-spin’,
i.e. giving journalists cause to reflect critically on the exaggerated
attempts of spin doctors to be in control. One can expect three media
coverage strategies of how journalists deal with the spin doctor’s attempts
to assume influence.

Intensive coverage out of fascination and the intention to expose

Many journalists tend to become fascinated by the shadowy, secret role of
spin doctors and the influence they have on the candidate and the course
of the campaign (Jones, 1996: 154). Fred Barnes of the New Republic
confesses: ‘Political reporters, including me, are suckers for tales of
consultants’ legerdemain. By ascribing election victories to consultants,
they explain the secret, behind-the-scenes reality of politics’ (quoted in
Althaus, 1998: 281). The political stage in this kind of coverage has been
turned around. The backstage becomes front and centre. The implication
is, however, that nothing is what it seems, that it is all manipulation and
posturing. On the other hand, overstressing the political perspective
contributes to the audience’s perception of the campaign and of the whole
political system as cynical (Woong Rhee, 1997; Cappella and Jamieson,
1997). At the same time, the media coverage of spin doctors is rarely
negative because during the electoral campaign journalists wish to keep
in with the advisers. Why is it this way? ‘The answer is simple:
consultants are a great source’ (Sabato, 1989: 16).

Intensive coverage out of scepticism and disapproval

The second possible reason why spin doctoring is given intensive
coverage is due to its newness, which itself is perceived as ‘over-spun’.
Countries in which spin doctoring is used for the first time give more
attention to the background of this phenomenon than countries in which
it has been established for a longer span of time. The more aggressively
spin doctors try to control the media, the more critically journalists cover
the campaign management.

Adopting information without naming the source

German studies dealing with the influence of PR found out that
newspapers use PR information to a high degree without revealing the
source and often do not research its background (see Russ-Mohl, 1994;
Bentele, 1998). The same is apparently true for Britain (Michie, 1998:

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

217


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

218

1-17). Journalists have grown more and more dependent on spin doctors
as their most important source of information and as the key figures
through which they get access to the candidate. This is especially true for
information that provides an insight into the inner workings of the
campaign, i.e. exclusive information about ‘unexpected’ news develop-
ments, rapid rebuttal information and the spin doctor’s interpretations of
the candidate’s aims and actions (Jones, 1996: 154, 160; Jones, 1997:
19-20). In doing so, spin doctors get the potential to sanction journalists,
e.g. in denying information or access to information. However, the
laziness of journalists can also lead to their dependence on spin doctors.*
Many journalists despise the PR business and do not like the idea of
being dependent on it: it contradicts their own professional image, being
just a lazy transmitter of PR information. This fact can also be
responsible for often treating PR material as anonymous.

To what extent these three strategies of coverage concerning spin
doctors make a difference should be discussed by means of a comparative
content analysis of British and German news coverage of electoral
campaigns.

Spin doctoring in comparative perspective: the background of the
1997 British and 1998 German general elections

When comparing campaign strategies across nations, several environmen-
tal factors have to be taken into account (see Farrell, 1996). These factors
include the political, party and media system. Both Germany and Britain
have a parliamentary system. It is important to note, however, that the
German chancellor’s powers are much more restricted compared to those
of the British prime minister. The German chancellor has come to terms
with the powerful premiers of the 16 federal states and lacks the central
powers of a British prime minister to appoint ‘his or her’ people to
important positions. As regards the party system, the British first-past-the-
post electoral system puts small parties at a disadvantage. Consequently,
Britain is traditionally characterized by a two-party system. The German
electoral system is based on the principle of proportional representation,
which results in a greater variety of parties in parliament, currently five.
While the British system leads to one-party governments, the German
system favours coalitions. As regards the media system, the similarities
outweigh the differences. Broadcasting in both countries consists of a
combined system of commercial and public service programmes, where
the latter are committed to the same journalistic values of impartiality,
independence and fairness. In both countries, party access to election

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTIONCAMPAIGNS

broadcasts is restricted on public service as well as on commercial
channels (Holtz-Bacha and Kaid, 1995). It is almost impossible for
parties to buy air time for rapid response ads at short notice. Certain time
slots are allocated to each party, but strict rules prohibit aggressive and
offensive campaigning, at least in Germany. Both countries are charac-
terized by a strong press market with influential newspapers following
different political lines. However, the British system differs from its
German counterpart in one important aspect: with the exception of the
Financial Times, the 10 British national newspapers are aggressive and
agenda driven in ways that would baffle even an American spin doctor
(Tunstall, 1996). The German press is more moderate in comparison.

The 1997 election in Great Britain

The victory of the British Labour Party on 1 May 1997 was described by
commentators as a ‘landslide’, a ‘political earthquake’ and a ‘sea change in
British politics’ (Norris, 1997: 1). The Conservative government under
John Major lost a quarter of its 1992 vote, a third of its Cabinet and over
half of its seats. The Conservative share of the UK vote fell from 41.9
percent to 30.7 percent, their worst result since modern party politics
began in 1832. The Labour Party, after 18 years in the opposition
wilderness, surged to power with 419 seats, their highest number ever.
Tony Blair won an overall majority of 179, the largest for any
administration since the National government of 1935, and the biggest
in Labour history. The 10 percent swing from Conservative to Labour was
the largest two-party shift since 1945. The Liberal Democrats achieved
17 percent which equalled 46 seats (Norris, 1997; Butler and Kavanagh,
1997: 244-53).

The 1997 election was also a ‘landmark’ in the political history of
the British press (Scammell and Harrop, 1997: 156): never before has the
Labour Party enjoyed the majority support of the national daily press in
a general election. Six out of 10 papers backed Labour. The Labour
supporting papers had 21.6 million readers, double the 10.6 million
figure for the Conservative press. ‘In the political history of the press, this
was an historic moment every bit as significant as the size of Labour’s
majority’, writes Colin Seymour-Ure (1997: 79). How did this striking
transformation of press fortunes come about?

First, pollster Philip Gould figured out with the help of focus
groups in which areas Labour had to fundamentally rebuild its party
profile (Gould, 1998). Then Peter Mandelson came into play. Any history
of the Labour Party is incomplete without reference to him — the first

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

219


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 15(2)

220

figure in Britain to be dubbed a spin doctor. As a former television
journalist, he was taken on as Labour’s campaign and communication
director in 1985. After directing the party’s publicity effort for the 1987
general election, he helped Tony Blair win the 1994 leadership contest —
as his personal but secret undercover spin doctor (for details, see Jones,
1996: Ch. 6). Mandelson finally assumed control of a publicity machine
which he had helped to devise and develop and which allowed him to
exercise unparalleled authority. He declared in late 1996 that the
publicity operation which he controlled at the campaign headquarters at
Millbank Tower, central London was the ‘finest, most professional
campaigning machine that Labour has ever created’. In the weeks leading
up to polling day the party would be ‘fighting a war on the air and on the
ground . .. fighting the battle of the airwaves, as well as in the press’
(quoted in Jones, 1997: 12). Jones goes on saying, ‘Among his fellow
practitioners in the dubious calling of political spin doctors, Mandelson
had no equal. His experience far outweighed that of any of his
Conservative or Liberal Democrats counterparts.” Mandelson has been
described as ‘the greatest spin doctor since Goebbels’ (William Rees-
Mogg in The Times, 31 March 1997) and ‘the second most powerful man
in the country’ (cover story of the Sunday Telegraph magazine, 16 March
1997). In an interview with The Guardian, Mandelson said: ‘I'm trying to
create the truth — if that’s news management I plead guilty’ (quoted in
Jones, 1999: 31).

The second Labour spin doctor besides Mandelson was Alastair
Campbell, a former political editor of the left-wing tabloid Daily Mirror.
He had been a long-standing friend of both Blair and Mandelson and
became Blair’s press secretary in 1994. Thanks to Campbell’s connections
to the tabloid press, articles signed by Tony Blair became a regular
feature of mass-circulating newspapers like The Sun and the News of the
World. Both papers have a long right-wing tradition and are owned by
Rupert Murdoch. Campbell and Mandelson, however, had gone to
immense lengths to win over the papers owned by News International —
and finally succeeded (see Jones, 1996: 1734, 247-8; Jones, 1997:
149-50). On 18 March 1997, six weeks before polling day, Murdoch’s
The Sun declared on its front page “The Sun backs Blait’. The Sun’s
conversion from Conservative to Labour was headline news in all other
British newspapers (for background see Seymour-Ure, 1997). After the
election, The Sun’s editor, Stuart Higgins, made public a handwritten
Tony Blair note in which the new prime minister thanked the paper ‘for
its magnificent support’ which ‘really did make the difference’ (quoted in
Scammell and Harrop, 1997: 183). This only became possible not least

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

thanks to Alastair Campbell’s assiduous efforts to thaw icy relations with
the Conservative press (Jones, 1996: 171-6).° After the election he
became Prime Minister Blair’s powerful — and controversial — press
secretary. Political correspondents accused him repeatedly of misleading
them in lobby meetings and press conferences (Jones, 1999: 203, 207,
214, 223, 252).

The Conservative campaign strategy, in contrast, worked less well
and lacked determination, professionalism and discipline (Finkelstein,
1998). Their top spin doctor was Charles Lewington, director of
communications.® The biggest problem of the Conservatives’ campaign
was the lack of party discipline. Michie (1998: 310) concludes:

So long as the Tories remained in a rabble of indiscipline, it was impossible
for Central Office to control the campaign. It is a stark lesson on the
powerlessness of political spin doctors when their parties are too absorbed
with internal battles to fight the common enemy. And it stands in marked
contrast to the Labour Party, whose impressive ‘on message’ discipline was
orchestrated by the shrewdest PR operator in the business.

It was ‘the superiority of Labour’s media operation and the party’s ability
to ... manipulate the news media’ that secured Labour’s victory, agrees
Jones (1997: 273):

Labour’s spin doctors had the uncanniest knack of spotting ministerial
gaffes which had originally escaped the attention of the media. ... Of
equal importance was an ability to bamboozle broadcasters, journalists and
their editors into downplaying or dropping stories which harmed Labour’s
image.

The 1998 election in Germany

On 27 September 1998 German voters decided by an unexpectedly large
margin to end Helmut Kohl’s ambition for an unprecedented fifth term
as chancellor. The Swiss quality newspaper Newe Zuercher Zeitung
commented the next day: “What a thunderclap! How brutally clear the
Germans were in sending their almost eternal chancellor packing!” His
challenger, Gerhard Schroeder of the social-democratic SPD, got 40.9
percent of the vote, compared with the 1994 margin of 4.5 percent or 2.5
million votes. For the second time since 1972, the SPD became the
strongest party. In coalition with the Green Party, the SPD has a majority
of 345 representatives in parliament, that is 56 representatives more than
the former conservative-liberal Christian Democratic Union (CDU)-Free
Democratic Party (FDP) coalition under Kohl. His CDU suffered a clear
loss: the conservatives lost 5.3 percent of their votes and finally achieved

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

221


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 15(2)

a total of 35.2 percent, which means the lowest outcome since 1945.
About 1.5 million disillusioned CDU voters decided to vote for the SPD
this time. Opinion polls characterized the electoral outcome as a general
wish to see a new face in charge and to bring an end to political deadlock
(Green, 1999; Braunthal, 1999).

The SPD slogans declared “Thank you Helmut, we've had enough’
and “We won't do everything differently but we’ll do many things better’.
Not least thanks to the lessons learned from Britain and the USA, the
SPD managed to shape a slick, modern campaign. For the first time in
the history of all German parties, the SPD opened a state-of-the-art
campaign headquarters (Kampa) separate from the party building.
Schroeder’s campaign adviser Bodo Hombach and the party’s election
coordinator Mathias Machnig made sure that a third of the campaign
workers at the Kampa were private sector professionals. At the early stage
of the campaign, from 12 to three months before polling day, Bodo
Hombach was Schroeder’s most influential ‘spin doctor’. At the age of 27,
Hombach conducted his first campaign for SPD candidate Johannes Rau
in the German federal state of North Rhine Westphalia. The party won
an absolute majority and, with Hombach’s help, was able to repeat this
success two more times. For that reason, CDU politician Kurt
Biedenkopf called him ‘probably the best German election campaigner’.
However, in 1986 he was suspended from the national SPD campaign
team in Bonn because of his alleged conceit, boastfulness and his
‘populist, American campaign style’ (Leyendecker, 1998a). He left
politics, became a business manager but returned in 1998 to become
Schroeder’s personal campaign adviser.

In the last three months before election day, Hombach was, however,
pushed into the background when the official SPD party organizers
assumed control of the campaign. In particular, chief party whip, Franz
Muentefering, and his long-time chief of staff, Mathias Machnig, took
command of the Kampa, where they established opposition research and
media-monitoring units. They focus-tested billboard language and
planned ‘made for television’ events whose purpose was simply, as
Machnig said: ‘to bring up brilliant pictures’. It worked, and after
election victory Machnig was the one to be visited by campaign
strategists from other countries, namely Austria and Israel. Hombach
appeared on the scene again, too. Schroeder made him chief secretary of
his chancellor’s office. As with Mandelson, many party workers disliked
him for his vanity, his American campaign techniques and his enthusiasm
for neo-liberal “Third Way’ policy ideas. Because he had been such a
controversial figure, he had to leave office over minor rumours about

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTIONCAMPAIGNS

financial irregularities regarding his private mansion — again very
similar to Mandelson.’

It is important to note that Schroeder’s position during the
campaign differed in some ways from Blair’s, although he considers him
as a role model. First, Schroeder was not the boss of his party before and
during the campaign. The SPD was run by Oskar Lafontaine, a left-wing
traditionalist, who was much more popular with party officials than the
Blairite modernizer Schroeder. Schroeder had to share power with ‘Red
Oskat’, who has always been a fierce opponent to any neo-liberal “Third
Way’ thinking. Six months after the election, Lafontaine unexpectedly
resigned because he condemned Schroeder’s government course. Even
when Schroeder took over Lafontaine’s job as party leader in spring 1999,
he found it extremely difficult to reform his party in the way Blair did.
Second, although Schroeder sees himself as a moderate centrist in the
Clinton/Blair mould, he leads a left-wing Red—Green coalition in which
he has to consider Green ideas. This led to further shifts from the
nebulous ‘new centre’ to an equally nebulous left-centre course. Third,
Schroeder did not enjoy such support from the media as Blair did,
although many influential papers such as Spiegel, Stern and Woche clearly
endorsed him (Braunthal, 1999; Donsbach and Jandura, 1999).

Kohl’s campaign focused almost entirely on his personality, was
more traditional and less professional. This was in stark contrast to the
1980s when, as in Britain, the Conservatives delivered more modern and
successful campaigns (in Britain with the help of strategist Tim Bell and
advertising agency Saatchi and Saatchi; in Germany with the help of
strategist Peter Radunski and advertising agency Coordt von Mannstein).
Neither Kohl nor Major succeeded in depicting their younger challengers
as lacking content and convictions. Another parallel was that they both
suffered from lack of support by one-time loyal newspapers such as The
Sun and News of the World in Britain and Bild and Frankfurter Allgemeine
Zeitung in Germany (Seymour-Ure, 1997; Leyendecker, 1998b; Donsbach
and Jandura, 1999). At the last minute, Kohl reinforced his campaign
team by hiring a tough tabloid journalist, Hans-Hermann Tiedje, who
was in charge of ‘improving’ the CDU coverage in the popular press.
Although his nickname is ‘Rambo’, he restrained himself from the feared
dirty tricks campaign.® However, like the Conservative Party in Britain,
it was the CDU that resorted to negative campaigning techniques. While
the Tories used ‘New Labour, New Danger’ posters which depicted Blair
with a grotesque face and demon eyes, the CDU attacked the SPD with
‘Red Handshake’ posters, accusing them of being willing to form a

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

223


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

224

coalition with the Party of Democratic Socialists (PDS), the successor of
the East German Communist Party.

Method

To compare the coverage of spin doctoring in Great Britain and Germany,
we content analysed leading national quality newspapers over a period of
six months prior to election day (UK: 1 November 1996 to 1 May 1997,
Germany: 27 March to 27 September 1998). In Great Britain we analysed
The Daily/Sunday Telegraph, The Times/Sunday Times, The Independent/
Independent on Sunday and The Guardian/Observer. Since Germany does not
have a tradition of Sunday newspapers, we coded four six-day newspapers
(Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Sueddeutsche Zeitung, Frankfurter
Rundschan) and four weekly newspapers and magazines (Welt am Sonntag,
Focus, Spiegel, Woche). The German news magazines serve as functional
equivalents to the British Sunday papers (Esser, 1999: 297). Moreover,
the papers’ political affiliations from ‘more right-wing’ to ‘more left-
wing’ correspond in both countries.” Concerning their comparability, the
two resulting media samples offer the greatest possible convergence that
could be drawn up with regard to the different structure of the press in
both countries. A stronger provision for tabloid papers proved unfeasible
since there is only one national tabloid newspaper in Germany (Bild),
which published hardly any articles on the subject (Esser and Reinemann,
1999: 40). Television footage was unfortunately not available for this
study. Concentrating solely on the opinion-leading quality press does not
in our view pose a serious limitation to this study because (1) we analysed
every relevant article in those newspapers employing an exhaustive
sampling plan; (2) we were more interested in differences between
countries than in differences between media; and (3) the opinion-leading
quality press more or less mirrors and instigates the coverage of other
media outlets such as tabloids and television.

Each article was coded that mentioned terms such as ‘spin doctor’,
‘communication consultants’, ‘campaign strategists’, ‘media strategists’
and corresponding expressions (synonyms). News agency copy was
excluded from the analysis. All those persons were categorized as spin
doctors who (1) were described by the word ‘spin doctor’, ‘communica-
tion consultant’, ‘campaign strategist’, ‘media strategist’, etc. or to whom
(2) were ascribed activities of spin doctoring in a broader sense (see the
section ‘Spin doctoring — a new quality of political PR?"). This could
apply to professional experts brought in only for the time of the
campaign or to long-term party politicians with special knowledge in

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORING INELECTIONCAMPAIGNS

campaigning. Excluded were all those cases where politicians were
described as members of the campaign team but were not in reality
according to our knowledge.

A computer method (see Fan, 1994) was used to retrieve the British
newspaper articles from a full text electronic database, NEXIS. The
programme retrieved every article that included at least one of the stated
search words. The German articles were selected and photocopied from
the original papers. All items were first checked by the authors for their
relevance for the study and then hand-coded by four trained coders. The
coders were fluent in both languages and familiar with the political
background of the two elections. A full coding scheme is available from
the authors.

Results

Amount of coverage

In both countries, the new centre-left parties of Blair and Schroeder were
said to have brazenly copied the Clinton style to conquer a long-standing
conservative government. Although the conditions of the British and
German general elections were quite similar, the amount of the coverage
on spin doctoring varied enormously. Spin activities seem to have caused
more concern among British than German journalists: whereas the
German papers published 169 articles in which spin doctors (in the
broadest sense of the term including communication consultants and
campaign strategists) were mentioned, the British papers carried 444
such articles. This means that in the German newspapers examined an
average of six, and in the British newspapers an average of 17 articles per
week were published. This different focus is not very surprising insofar as
comparative studies show that the British media approximately report
twice as intensively on election campaigns than the German media do
(Semetko, 1996: 63). Whereas in Germany only 1 percent of the election
campaign coverage dealt with professional election campaign advisers and
spin doctors, it is to be assumed that the percentage in Great Britain was
higher (Donsbach and Jandura, 1999: 152; Notris et al., 1999: 78).
Since one article could talk about campaign activities of two or more
parties, we counted 217 spin doctor references in the German and 527 in
the British press. The British papers’ coverage of spin doctoring focused
mainly on the Labour Party, as Figure 1 illustrates. This is a clear reaction
to the professionalization of Labour’s campaigning, which has become
known as the ‘Clintonization’ of British political party PR (Michie, 1998:

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

25


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

226

number of references = SPD/ Labour
e R S OD e
305 [ other

Germany Great Britain

Noze: Based on 169 articles with 217 spin doctor references in German papers and 444
articles with 527 references in British papers. German media sample: Welt, Welt am
Sonntag, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Focus, Sueddentsche Zeitung, Spiegel, Frankfurter
Rundschan, Woche (27 April-27 September 1998); British media sample: The Daily
Telegraph, The Sunday Telegraph, The Independent, The Independent on Sunday, The Guardian,
The Observer, The Times, The Sunday Times (1 November 19961 May 1997).

Figure 1 Party affiliation of spin doctors

282). The party’s fundamental transformation and Labout’s copying of
Democrat techniques quickly made its campaign strategists an inter-
esting subject to report on. The Tories, on the other hand, ‘without
resorting to the Clintonized approach, failed to recognize that the nature
of the game had changed — and were hopelessly outgunned in the 1997
elections as a result’ (Michie, 1998: 283). A very different picture
emerges in Germany: 43 percent of all spin doctor references in the
German papers referred to the sluggish CDU campaign, 41 percent to the
slick SPD campaign and 16 percent to other parties. Although the SPD
campaigners were downright keen to make their new ‘American’
campaign techniques an issue in the media (A. Mueller, 1999: 24, 39,
57), the German journalists felt more attracted to the mistakes and
problems of the CDU campaign. The relatively high number of references
to spin doctors of other, smaller parties can be explained by the German
multi-party system and the necessity to form coalitions. There are at least
five possible explanations for the different patterns in both countries:

1. The number of people actually acting as spin doctors was much
smaller in Germany than in Britain. One possible reason for this

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

could be that the SPD copied many issues and programmatic
ideas from Labour but was reluctant to copy the extent and
intensity of their spinning techniques.

2. The higher number of spin doctor mentions in the British press
is a consequence of the fact that British journalists are more
interested in ‘horse-race coverage’, the behind-the-scenes strategy
and the media—politics relationship than their German col-
leagues, who have not yet discovered this aspect as an issue
proper.

3. This is related to the fact that British journalists are more open
about the activities of spin doctors, while German journalists
tend to withhold the degree of campaign and news management
from their readers. One reason for this is that although they do
use their PR material they treat it as anonymous because they do
not want to convey the image of being passive transmitters of PR
information.

4. The higher British figures might reflect the determination and
persistence of Labour’s PR strategists to break the long-standing
Conservative bias of the British press and finally get their
message across. Their methods to attain this goal have been made
a media issue time and again. German spin doctors did not
employ similar proactive campaign techniques and therefore
attracted less media attention. Furthermore, the SPD’s initial
interest in media articles on their new campaign practices ceased
abruptly after the first negative stories emerged.

5. German journalists did not evaluate spin doctoring critically by
referring to it as a new form of political communication per se,
but by intense scrutiny whenever spin doctoring was performed
in an unprofessional manner. It became obvious that the CDU
spin doctors were evaluated much more frequently and much
more negatively than those of the SPD (55 to 23 negative
evaluations as regards competence and character). Apparently,
German journalists found it more attractive to report critically
on the unprofessional CDU campaign than to take the ‘glamour’
out of the new and professional campaign of the SPD (Esser and
Reinemann, 1999). In contrast, the intensive coverage of the
Labour Party is very likely due to the high amount of interest in
their new style of campaigning.

It is impossible to give a definite explanation for the different
patterns, but it seems sensible to assume that all five reasons apply to a

21

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

Table 1 Spin doctor activities

Germany Great Britain
(N=204) (N=414)
Activities not dirvectly related to the media % %
Strategic consulting 62 21
Speech or public appearance consulting 4 37
Political advertising 19 9
Public opinion research: polling, focus groups 1 10
Disciplining one’s own camp, e.g. keeping 2 12
members ‘on message’
Other activities for the campaign 7 2
Other activities concerning the oppositional 3 6
campaign
General consulting 2 3
Total % 100 100
Germany Great Britain
(N=151) (N=460)
Activities divectly related to the media % %
Explaining the party’s election strategy to 28 14
journalists
Criticizing the political opponent publicly, 26 14
‘negative campaigning’
Informing or exclusive briefing of journalists 12 20
Explaining candidate’s and party’s statements and 3 14
actions to journalists
Misinforming, intimidating, criticizing journalists 5 11

Explaining candidate’s and party’s plans (as regards 6
content) and political positions to journalists

Rapid response via the media 3 7

Preventing negative coverage by criticizing and 1 8
threatening journalists

Media monitoring 1 4

Media-related activities without specification 15 2

Total % 100 100

British media sample: The Daily Telegraph, The Sunday Telegraph, The Independent, The
Independent on Sunday, The Guardian, The Observer, The Times, The Sunday Times (1 November
1996-1 May 1997); German media sample: Welt, Welt am Sonntag, Frankfurter Allgemeine
Zeitung, Focus, Sueddentsche Zeitung, Spiegel, Frankfurter Rundschau, Woche (27 April-27
September 1998).

228

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

certain degree. It is noticeable, though, that the SPD — despite their
greater aspirations to spin — received less critical coverage and to a
smaller degree whereas the CDU received more critical coverage to a
higher degree.

The activities of spin doctors

What kind of activities do journalists attribute to spin doctors (in the
broadest sense of the term including communication consultants and
campaign strategists)? How open are journalists in Germany and Great
Britain towards their readers? Which activities of the spin doctors are
covered and which are not? In this respect we distinguish between
activities related directly to the media and those not directly related to
the media. The latter category includes tasks aimed at improving the
party’s own campaign and fighting that of the opposition. Undoubtedly,
the two categories overlap to a certain extent for the strongest measures
of fighting the opponent are measures that work through the media
(negative campaigning, rapid rebuttal). Therefore, they have to be
counted as media activities. Despite these borderline cases it is still
possible to draw a distinction between ‘media-related’ and ‘non-media-
related’ activities (see Table 1). In each article, it was possible to code up
to four activities for each party. The unit to be analysed is not the article,
but the individual activities mentioned in an article. There were two
possibilities by which a certain activity could be coded. Either, it was
explicitly attributed to the spin doctors or it could be deduced from the
article by the coder.

The German coverage of spin doctoring — even in its broad sense
— only amounts to a fraction of the British coverage: 355 reported
activities on the German side against 874 reported activities on the
British side (see Table 1). The much lower figures of reported activities in
Germany underscore that innovative campaign techniques are still less
prevalent there, but they also emphasize the fact that German reporters
still do not pay much attention to the work of the many aides in the
background. As a consequence, the German electorate has not learned
much about their role yet.

Particularly interesting is that British newspapers place more stress
on the spin activities which are aimed at the media (460 vs 414), whereas
German newspapers report more on traditional campaign work which is
not directly linked to journalists and news management (204 vs 151). Let
us first look at the spin activities ‘not directly related to the media’ in the
upper part of Table 1. In Germany, the majority of all reported activities,

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

229


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

230

that is 62 percent, comes under the definition of ‘strategic consulting’.
This result is attributed to the fact that the spin doctors of German
parties are in many cases merely labelled as ‘electoral campaign
strategists’ without making further, more precise statements on their
activities. Another 19 percent of the activities come under the category of
planning, conception, placement or the presentation of ‘political advertis-
ing’, e.g. unveiling posters in front of party headquarters which then
become known nationwide only through press photographers or tele-
vision cameras without ever having been posted anywhere else. Other
activities, such as ‘speech or public appearance consulting’, ‘public
opinion research’, etc., hardly play any role within news coverage. The
profile of German spin doctors’ activities was therefore not very
distinctive. Within the news coverage, minimalistic commonplaces
without any closer definition, such as ‘electoral campaign strategist’,
predominated.

In Great Britain the picture is completely different. What is
remarkable here, is the high share of ‘speech or public appearance
consulting’ mentioned (37 percent) and the comparatively large number
of reports on the issue that ‘disciplining their own camp’ is an important
duty of the spin doctors (12 percent = 48 mentions). Above all, this
refers to the efforts of Mandelson and Campbell to keep all Labour
representatives ‘on message’ and to keep critics from within the party
quiet. It was to this purpose that the order was given to ‘synchronize’
every interview with the electoral campaign headquarters. Ten percent
came under ‘public opinion research’ (polling, focus groups) and 9
percent under ‘political advertising’.

How does the news coverage of spin activities which are ‘directly
related to the media’ present itself? Here again it becomes obvious that
Germany still retains a marginal position with less than a third of the
British coverage (lower part of Table 1). The individual analysis
demonstrates that the classic spin activity ‘explaining candidate’s
statements and actions to journalists’ (e.g. ‘What he rez/ly meant was
...) hardly exists in Germany. In comparison, the category ‘media-
related activities without specification’ is the most frequently mentioned.
This category was only encoded when expressions such as ‘media
strategist’” without any further definition were used. The German media
delivered little concrete information about what was going on between
journalists and spin doctors in the background. All in all, there is a
clearly more moderate, but also less distinctive media image of spin
doctors than in Great Britain.

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

The picture there was completely different. What attracted atten-
tion, above all, was any mention of the fact that spin doctors are
responsible for ‘informing or exclusive briefing journalists’, ‘rapid
rebuttal’, ‘misinforming, intimidating, criticizing journalists’ as well as
attempts to prevent negative coverage by criticizing and threatening
journalists. Referring to the latter aspect, for instance, there were reports
about the attempt of Labour’s electoral campaign headquarters to
influence a BBC vote by calling repeatedly in order to make Tony Blair
‘Man of the Year’ or reports about Labour and Tory headquarters
complaining to the BBC, ITV, The Daily Telegraph or The Guardian about
unbalanced news coverage.'® Obviously, the intensive coverage by British
journalists was at least partly induced by scepticism and disapproval
towards the influential attempts of the spin doctors.

To summarize: first, British journalists deal much more intensively
and distinctively with spin doctoring than their German colleagues. In
Germany, the reader is less informed about the duties of spin doctors and
electoral campaign managers. Often, merely superficial commonplaces or
blatant terms are used, distinctive information on the actual method of
political campaigners was an absolute exception. The British coverage
was primarily characterized by the critical discussion of their style of
work. This is underscored by another finding of our analysis: 80 articles
evaluated spin doctoring as having ‘negative consequences for political
culture’ and another 28 articles criticized it as having ‘negative
consequences for the freedom of the press’. The equivalent German
figures are three and one respectively.

Second, the different frequency of media coverage seems to reflect
the actual differences in political campaigning. Particularly striking is
the frequent mention of the ‘disciplining their own camp’ in British news
coverage, that earned Tony Blair and his colleagues the reputation of
being ‘control freaks’. Also, the intensive coverage on ‘misinformation’
and ‘preventing negative coverage’ can be plausibly traced back to the
aggressive style of Labour spin doctors. The conditions in Germany point
to the assumption that the important background circles in Bonn were
working highly effectively and therefore making some of the activities of
spin doctors unnecessary. As German election specialist Albrecht Mueller
writes:

Spin doctoring, as it applies to Great Britain, that is a system of rewards
and punishments, the permanent phoning of journalists, was not used to
the same extent in Bonn during the crucial period of campaigning [1998}.
According to several Bonn correspondents, permanent attempts to influ-
ence the media from the party headquarters do not exist. There are

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

231


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

232

informal talks and there are numerous journalistic circles which meet on a
regular basis and invite politicians to their meetings. But the idea of
constantly holding journalists under scrutiny and criticizing their work, a
notion that is held in some reports on spin doctoring, does not exist. By all
means, the attempts to influence the media are very much more
differentiated. (A. Mueller, 1999: 52)

Discussion

Our results gained from the content analysis and the interpretation of the
relevant literature clearly demonstrate the entirely different profile of spin
doctoring in British and German election campaigning. In Great Britain,
‘spin doctoring high gear’ predominated, in Germany it was ‘spin
doctoring low gear’. This led to a completely different journalistic
handling of this new form of political campaign PR. Table 1 makes it
quite evident which activities come under the category ‘heavy spin
doctoring’, and thus were covered intensively by the British media:
speech and public appearance consulting, the use of survey and focus
groups, disciplining their own party’s camp, informing or exclusive
briefing of journalists, rapid response and preventing negative coverage
by criticizing and threatening journalists. In comparison, in Germany,
less spectacular, more traditional activities were prevalent, such as
strategic consulting, election advertising, explaining the party’s election
strategy (e.g. in press conferences) and criticizing the opponent publicly
or negative campaigning.

There are two questions to be answered. (1) How can the difference
in the degree of acerbity of the spin doctoring be explained? (2) How can
the difference in journalistic handling of this new form of political PR be
explained? The first question can largely be explained by the overall
conditions of both election campaigns which — when scrutinized —
were found to differ more than it had first seemed. First of all, the British
press plays a much more aggressive role in the election campaign than is
the case in Germany (Esser, 1998: 160-78). Bias, campaign journalism
and political aggressiveness are more common. Hence, there is a higher
awareness within British parties that makes them respond by way of
professional media activities. In addition, there was more at stake for
Labour than for the SPD. Whereas during its 16 years in opposition the
SPD was part of the government at least in several federal states and in
the Bundesrat (upper house), Labour had been cut off from any form of
governmental participation for 18 years. However, in order to win the
general election, Labour had to make its way through an existing,
strongly right-wing political spectrum. In contrast, the political spec-

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTIONCAMPAIGNS

trum of the German press has always been more balanced (Esser, 1998:
160-78). The greater determination of the Labour Party can be seen on
many counts. Labour started its election campaign two-and-a-half years
before election day, established its campaign and media centre, Millbank
Tower, two years before the election and at the same time put Mandelson
in charge of active campaigning. The SPD, on the other hand, only
started their campaign one year and nine months before election day and
moved into the Kampa only one year before. Labour spent £26 million on
its campaign, the SPD £13 million; there were 250 aides working in
Millbank Tower, in the Kampa there were only 80 aides (Butler and
Kavanagh, 1997: 46-67; Norris et al., 1999: 39; M. Mueller, 1999).
Blair as the undisputed leader has systematically modernized both the
party and the campaigning, and established his allies in key positions.
Schroeder, on the contrary, has remained the object of dispute within his
party. He was nominated chancellor candidate only six months before
election day and was not at any time involved in the planning of the
Kampea.

The SPD campaign was not as consistent as the Labour campaign.
Without a doubt, there had not been an SPD campaign in the past that
was carried out with the same degree of determination, exact planning
and discipline as the 1998 campaign. However, that is just one side of the
story, i.e. the myth that has been spread by the Kampa itself. In reality,
the Kampa was split by a major battle that was going on between the
supporters of Lafontaine (traditionalists) and the supporters of Schroeder
(new centre). Neither Schroeder’s personal consultants Hombach and
Heye, nor Schroeder himself trusted the Kampa particularly (Knaup et
al., 1999: 117-18). He considered the Kampa to be the Lafontainist
camp: ‘they are playing games again’, he would often say. For instance,
when Muentefering introduced the credit-card size pledge card with the
various left-wing promises, Schroeder allegedly did not know anything
about it (Knaup et al., 1999: 117-18). After the election victory, the SPD
dramatically lost the sympathy and support of the media and the voters,
for which it blamed its bad PR activities and news management. Because
the British Labour Party had committed itself to a new policy a long time
before the election, they have represented their aims determinedly and
aggressively to the media both during the election campaign and after
forming a government (for a critical appraisal, see Jones, 1999).

There were not only differences in the degree of sharpness of the
spin doctoring employed, but also in how the press dealt with this new
form of political PR. Generally, the German media cover election
campaigns much less frequently than is the practice in Britain (Semetko,

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

234

1996). It is, however, surprising that the German media devoted only 1
percent of their whole campaign coverage to professional campaign and
media consultants, for it is supposed to be part of the news media’s role
in modern democracies to lay bare the behind-the-scenes dependencies in
election campaigns. Michie (1998: 1) calls it ‘one of the great ironies of
our consumerist times that while we have become acutely aware of the
pesticides, growth hormones and artificial additives contained in much of
the food we eat, we are largely oblivious to the fact that the media output
we consume has undergone similar treatment’.

This difference between the two countries in media response to spin
doctoring can be attributed in retrospect to the three strategies outlined
earlier in the section ‘Spin doctors and journalists — a complex
relationship’. The first mentioned possible strategy, ‘intensive coverage
out of fascination and the intention to expose’, is still somewhat lack-
ing in Germany. The fact that election campaigns are stage-managed,
i.e. controlled, has not yet been recognized as a media subject per se in
Germany. The fact that German newspapers were preoccupied with the
pathetic CDU campaign, instead of looking behind the scenes of the
modern SPD campaign, suggests that their journalists are still pursuing
the traditional news values ‘negativity’, ‘power’ and ‘prominence’ and
have not yet discovered the new ‘meta coverage’ of the ‘inside
machinations’ of organizations. There has been a lack of self-analysis as
well as self-criticism and also a lack of investigative motivation. However,
by overstressing the assertion that it is all manipulation and posturing,
the media foster the audience’s perception of the whole political system as
cynical — evidence of which could be found in Britain (Norris et al.,
1999: 140). In Germany, there was no reason either for the second
strategy, ‘intensive coverage out of scepticism and disapproval’. In
Britain, this strategy was widely used. The critical coverage of the
campaign management by journalists increases in direct proportion to the
aggressiveness of spin doctors’ attempts to control the media. It is
because of this that the coverage of the British electoral campaign paid
particular attention to the spin doctors’ attempts to criticize and to
intimidate journalists. Labour representatives in particular were described
as ‘control freaks’ (Jones, 1997: 14-20; Michie, 1998: 286—7). This
acerbic news coverage towards spin doctors could not be observed in
Germany. Regarding the strategy ‘adopting PR information without
naming the source’, several studies produced evidence that journalists in
both Germany and Britain are often hesitant about revealing their news
sources and the amount of PR information used in their reports (Michie,
1998; Russ-Mohl, 1994). In the case of general elections, however, the

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

present results support the impression that German journalists —
although they have grown more dependent on spin doctors than ever
before — were more likely to treat PR material as anonymous. This
seemed to be the case in particular with information provided by the SPD
campaign. In summing up, it becomes clear that the discussion of spin
doctoring makes it necessary for the news media to adopt a completely
new style of reporting, that of ‘reflective reporting’ or ‘meta coverage’.
And here, for the reasons spelt out in this article, Germany obviously lags
somewhat behind.

1. According to McGuire et al. (1998: 50), the various social-democratic
parties in Europe are pursuing a wide range of divergent policies to translate
their specific Third Way into domestic politics. ‘If there is a common
ground, it is the desire to reduce government intervention through such
classic neoliberal measures as privatisation and welfare reform — but not to
yank the safety net out from under those who most need it. Arguments over
how to do this will persist.’

. The phrase first appeared in print on 21 October 1984, when a New York
Times editorial commented on the televising of presidential debates:

Tonight at about 9:30, seconds after the Reagan-Mondale debate ends,
a bazaar will suddenly materialize in the press room. . . . A dozen men
in good suits and women in silk dresses will circulate smoothly among
reporters, spouting confident opinions. They won’t be just press agents
trying to import a favorable spin to a routine release. They’ll be the
spin doctors, senior advisers to the candidates. (Safire, 1993: 740-1)

Four days later the Washington Post defined spin doctors as ‘the advisers who
talk to reporters and try to put their own spin, their analysis, on the story’
(Safire, 1993: 741).

. See Table 1 in the section “The activities of spin doctors’.

. Labour’s campaign press officer David Hill was amazed how quickly political
journalists came to rely on the information being provided by the Labour
rebuttal service: ‘Journalists are inherently lazy and our rebuttal unit has
made it easier for them. They’re also saying that our service is faster and
more reliable than their own internal news libraries’ (quoted in Jones 1997:
22). The information came, of course, always with a Labour spin. This war
room practice was again a direct copy of the successful 1992 Democrats’
practice where ‘a logical message, intellectual vision and efficiency of the
campaign staff soon gave Little Rock a reputation for accuracy and
reliability. Journalists came to rely on the Clinton campaign for their facts’
(Michie, 1998: 300).

235

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

236

10.

. Other members of Labour’s campaign team were Brian Wilson, campaign

spokesperson; Margaret McDonagh, general election coordinator; Donald
Dewar, chief whip; Charlie Whelan, aide to Gordon Brown; Philip Gould,
polling and focus groups; David Hill, in charge of a 20-strong press
team.

. Other members of the Conservatives’ campaign team were Danny Finkel-

stein, director of research; David Willetts, chair of research; Tim Collins,
media adviser to party chair Brian Mawhinney; Alan Duncan, chair’s
parliamentary aide; PR advisers Sir Tim Bell and Peter Gummer.

. Other members of the SPD campaign team were Schroeder’s press officer

Karsten-Uwe Heye (former journalist), party spokesperson Michael Donner-
meyer, consultant Detmar Karpinski from the Hamburg advertising agency
KNSK/BBDO, and Bernd Schoppe, in charge of the communications
department.

. Other members of the CDU campaign team were former Bild editor Peter

Bartels, radio manager Georg Gafron, media critic Reginald Rudortf, chief
party whip Peter Hintze and his press officer Rolf Kiefer, media adviser
Andreas Fritzenkoetter, party spokesperson Walter Bajohr, state secretary
Anton Pfeifer and advertising consultant Cordt von Mannstein.

The Daily Telegraph/Sunday Telegraph is comparable to Welt/Welt am Sonntag,
The Times/Sunday Times correspondents with Frankfurter Allgemeine Zeitung
and Focus, The Independent/Independent on Sunday corresponds with Sueddeutsche
Zeitung and Spiegel, The Guardian/Observer corresponds with Frankfurter
Rundschan and Woche.

For example, see Mark Lawson, ‘Mediawatch: It Would Leave A Saatchi
Gasping’ (The Guardian , 22 April 1997: 18); Andrew Culf, “Tories Accuse
BBC of Labour Bias’ (The Guardian, 3 March 1997: 2); Martin Kettle,
“Which Voters Count?’ (The Guardian, 8 February 1997: 19); Nick Cohen,
‘Hold on a Minute: Joyless Spin Doctors Dish Out Misery to Seekers After
Truth’ (The Guardian, 16 February 1997: 26); Alice Thomson, “The Saturday
Profile — Alastair Campbell’ (The Daily Telegraph, 5 April 1997: 14); Greg
Neale, ‘Even Left Finds Bias in TV News Bulletins’ (The Sunday Telegraph,
30 March 1997: 11); Janet Daley, ‘How the Left Speaks Out While Using
Your Name’ (The Daily Telegraph, 17 December 1996: 18); John Simpson
‘Repulsive, but Right' (The Sunday Telegraph, 17 November 1996: 1). See
also Jones (1996, 1997, 1999).

References

Althaus, M. (1998) Wahlkampf als Beruf. Die Professionalisierung der political

consultants in den USA. Frankfurt: Peter Lang.

Bentele, G. (1998) Politische Oeffentlichkeitsarbeit’, pp. 124-45 in U.

Sarcinelli (ed.) Politikvermittlung und Demokratie in der Mediengesellschaft.

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTIONCAMPAIGNS

Beitraege zur politischen Kommunikationskultur. Opladen: Westdeutscher
Verlag.

Blair, T. (1998) The Third Way. New Politics for the New Century. London: Fabian
Society.

Braunthal, G. (1999) ‘The 1998 German Election. Gerhard Schroeder and the
Politics of the New Middle’, German Politics and Sociery 17(1): 32-54.

Buchsteiner, J. (1998) ‘Fuersten der Dunkelheit’, Die Zeit 3 September: 5—6.

Butler, D. and D. Kavanagh (1997) The British General Election of 1997. London:
Macmillan.

Cappella, J.N. and K. Jamieson (1997) The Spiral of Cynicism. The Press and the
Public Good. Oxford: Oxford University Press.

Donsbach, W. and O. Jandura (1999) ‘Drehbuecher und Inszenierungen. Die
Union in der Defensive’, pp. 141-71 in E. Noelle-Neumann, H.M.
Kepplinger and W. Donsbach (eds) Kampa. Meinungsklima wund Medi-
enwirkung im Bundestagswablkampf 1998. Freiburg: Alber.

Esser, B (1998) Die Kraefte hinter den Schiagzeilen. Englischer und deutscher
Journalismus im Vergleich. Freiburg: Alber.

Esser, F. (1999) ‘Tabloidization of News. A Comparative Analysis of Anglo-
American and German Press Journalism’, Exropean Journal of Communication
14(3): 291-324.

Esser, F. and C. Reinemann (1999) ‘Spin Doctoring im deutschen Wahlkampf’,
Medien Tenor 86(15 July): 40-3.

Fan, D. (1994) ‘Information Processing Analysis System for Sorting and Scoring
Text’, US patent 5,371,673.

Farrell, D.M. (1996) ‘Campaign Strategies and Tactics’, pp. 160-83 in L. LeDuc,
R. Norris and P. Norris (eds) Comparing Democracies. Elections and Voting in
Global Perspective. Thousand Oaks, CA: Sage.

Finkelstein, D. (1998) ‘Why the Conservatives Lost’, pp. 12-15 in I. Crewe,
B. Gosschalk and J. Bartle (eds) Political Communications: Why Labour Won
the General Election of 1997. London: Frank Cass.

Franklin, Bob (1998) “Tough on Soundbites, Tough on the Causes of Soundbites.
New Labour and News Management’, Catalyst Paper 3 May.

Friedenberg, R.V. (1997) Ballot Box Warriors. Communication Consultants in
Political Campaigns. Westport, CT: Praeger.

Giddens, A. (1998) The Third Way. The Renewal of Social Democracy. London:
Polity Press.

Gould, P. (1998). “Why Labour Won’, pp. 3-11 in I. Crewe, B. Gosschalk and
J. Bartle (eds) Political Communications: Why Labour Won the General Election
of 1997. London: Frank Cass.

Green, S. (1999) “The 1998 German Bundestag Election: The End of an Era’,
Parliamentary Affairs 52(2): 306-20.

Holtz-Bacha, C. and L.L. Kaid (1995) ‘A Comparative Perspective on Political
Advertising: Media and Political System Characteristics’, pp. 8-18 in L.L.

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

27


http://ejc.sagepub.com

EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 15(2)

238

Kaid and C. Holtz-Bacha (eds) Political Advertising in Western Democracies.
Parties and Candidates on Television. Thousand Oaks, CA: Sage.

Hombach, B. (1998) Aufbruch: Die Politik der Newen Mitte. Munich: Econ.

Johnson-Cartee, K. and G.A. Copeland (1997) Inside Political Campaigns. Theory
and Practice. Westport, CT: Praeger.

Jones, N. (1996) Soundbites and Spin Doctors. How Politicians Manipulate the Media
— and Vice Versa. London: Indigo.

Jones, N. (1997) Campaign 1997. How the General Election Was Won and Lost.
London: Indigo.

Jones, N. (1999) Sultans of Spin. The Media and the New Labour Government.
London: Victor Gollancz.

Knaup, H., J. Leinemann, H. Palmer, U. Schaefer and H. Schumacher (1999)
‘Das Protokoll eines Machtkampfs’, Der Spiegel 40(4 October): 116-30.

Krumrey, H., O. Opitz, S. Schmitz and W. Stock (1998) ‘“Fuersten der
Finsternis’, Focus 38: 102—4.

Leyendecker, H. (1998a) ‘Willkommen, Genosse Ludwig Erhardt’, Sweddentsche
Zeitung 10 March: 3.

Leyendecker, H. (1998b) ‘Hoppla, wo sind die Freunde? 1994 schauten die
Medien andaechtig zu, wie Kohl zum Triumph anhub — nun kann er nicht
mal auf Bild und SAT.1 zaehlen’, Sueddentsche Zeitung 22 August: 20.

Luntz. E (1988) Candidates, Consultants, and Campaigns. Oxford: Basil
Blackwell.

McGuire, S., W. Underhill, J. Hughes, A. Nagorski and C. Dickey (1997)
‘Buropean of the Year: Getting the Hang of Power’, Newsweek (Atlantic
Edition) 29 December: 13-17.

McGuire, S., C. Power, M. Kerr, A. Nagorski, C. Dickey and R. Nordland
(1998) ‘European of the Year: Brave New Left World’, Newsweek (Atlantic
Edition) 28 December: 48—51.

Mancini, P. and D.L. Swanson (1996) ‘Politics, Media, and Modern Democracy:
Introduction’, pp. 1-26 in D.L. Swanson and P. Mancini (eds) Politics,
Media, and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral
Campaigning and their Consequences. Westport, CT: Praeger.

Mandelson, P. (1996) Blair Revolution. Can New Labour Deliver? London: Faber.

Michie, D. (1998) The Invisible Persuaders. How Britain’s Spin Doctors Manipulate
the Media. London: Bantam.

Muellet, A. (1999) Von der Parteiendemokratie zur Mediendemokratic. Beobachtungen
zum Bundestagswahlkampf 1998 im Spiegel frucherer Erfabrungen. Opladen:
Leske und Budrich.

Mueller, M. (1999) ‘Parteienwerbung und Bundestagswahlkampf’, Media
Perspektiven 5: 251-61.

Notris, P. (1997) ‘Anatomy of a Labour Landslide’, pp. 1-24 in P. Notris and
N.T. Gavin (eds) Britain Votes 1997. Oxford: Oxford University Press.
Norris, P, J. Curtice, D. Sanders, M. Scammell and H.A. Semetko (1999) Oz

Message. Communicating the Campaign. London: Sage.

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.


http://ejc.sagepub.com

ESSERETAL.: SPINDOCTORINGINELECTION CAMPAIGNS

Randolph, E. and E. Shogren (1996). ‘Dole vs. Clinton. The 96 Debates: Before,
During and After, Journalists Get Full Spin Cycle’, Los Angeles Times 7
October: A 12.

Richards, P. (1998) Be Your Own Spin Doctor. A Practical Guide to Using the Media.

_ Harrogate: Take That.

Russ-Mohl, S. (1994) ‘Symbiose oder Konflikt: Oeffentlichkeitsarbeit und
Journalismus’, pp. 313-27 in O. Jatren (ed.) Medien und Journalismus 1. Eine
Einfuehrung. Opladen: Westdeutscher Verlag.

Sabato, L. (1989) The Rise of Political Consultants. New Ways of Winning Elections.
New York: Basic Books.

Safire, W. (1993) Safire’s New Political Dictionary. The Definitive Guide to the New
Language of Politics, 3rd edn. New York: Random House.

Scammell, M. (1998) ‘The Wisdom of the War Room: US Campaigning and
Americanization’, Media, Culture and Society 20(2): 251-75.

Scammell, M. and M. Harrop (1997) ‘The Press’, pp. 156-85 in D. Butler
and D. Kavanagh (eds) The British General Election of 1997. London:
Macmillan.

Schoenbach, K. (1996) ‘The Americanization of German Election Campaigns.
Any Impact on Voters?’, pp. 91-104 in D.L. Swanson and P. Mancini (eds)
Politics, Media, and Modern Democracy: An International Study of Innovations in
Electoral Campaigning and their Consequences. Westport, CT: Praeger.

Semetko, H.A. (1996) ‘Political Balance on Television: Campaigns in the United
States, Britain, and Germany’, Harvard International Journal of Press/Politics
1(1): 51-71.

Seymour-Ure, C. (1997) ‘Newspapers: Editorial Opinion in the National Press’,
pp- 254-79 in P. Nortris and N.T. Gavin (eds) Britain Votes 1997. Oxford:
Oxford University Press.

Sitrick, M. (1998) Spin. How to Turn the Power of the Press to your Advantage (with
A. Mayer). Washington: Regnery Publishing.

Tunstall, J. (1996) Newspaper Power. The New National Press in Britain. Oxford:
Oxford University Press.

White, M. (1996) ‘Making a Name in Politics’, The Observer 15 December:
T14.

Woong Rhee, J. (1997) ‘Strategy and Issue Frames in Election Campaign
Coverage: A Social Cognitive Account of Framing Effects’, Journal of
Communication 47(3): 26-48.

Downloaded from http://ejc.sagepub.com at BOGAZICI UNIV LIBRARY on June 13, 2008
© 2000 SAGE Publications. All rights reserved. Not for commercial use or unauthorized distribution.

239


http://ejc.sagepub.com

